42-20402906-400x198

Szexuálpszichológiai tanácsadás szakmai protokoll

Szexuálpszichológiai tanácsadás

 

A szexualitás megváltozott felfogása a XIX. Században fokozott tudományos érdeklődéssel járt együtt, amely elméleteket inspirált és kutatások számára nyitott teret (pl. Kinsey, Masters és Johnson, Hite). Napjainkra azonban az a sajátos helyzet állt elő, hogy a pszichológiai módszertan széles palettáján pont a szexuális természetű tünetek esetében igen nehezen igazodik el a segítségért forduló páciens és néhány esetben a segítő maga is. Magyarázható ez azzal, hogy ez a tünetképzési forma indikálhatja a szomato-pszichés  megközelítésű gyógyítást, a kognitív és viselkedésterápiás megközelítést, melyben egyébként szintén komoly hagyományokkal és módszertannal rendelkezik,  adott esetben a család- és párterápiát, jele lehet olyan általános életvitelbeli nehézségnek vagy kötődési problémának, mely a pszichoanalízis tárgykörébe tartozik, megjelenhet poszttraumás stressz vagy organikus eredetű probléma talaján, mely a későbbiekben további egyéni vagy párkapcsolati  problémához vezet. Hyperszexualitás esetén elsősorban addikcióról beszélhetünk, míg a szexuális averzió elsősorban fóbiaként nyilvánul meg. De előfordulhat ezen a speciális területen olyan is, amikor a pszichoedukáció is segíthet, valamint olyan esetekben, amikor a funkciózavar önálló tünetként merül fel, pl. gyakorlatlanság révén és más tünetek híján az egészségpraxisba tartozik, a szexuálpszichológiai tanácsadás is nyújthat segítséget. A különböző iskolák illetve módszerek elvitathatatlan szakértelme minden érintett esetben feltétlen és ellenőrzött továbbirányítást igényelne, amihez elengedhetetlen a terület diagnosztikájának alapos ismerete, és e tudás ellenőrizhetősége, mely kizárólag a szakmai kánonba sorolható egységes képzés formájában valósulhat meg a fenti céloknak megfelelő formában. Egy ilyen képzés nem csak a területen dolgozó alternatív vagy minimális szakmai alapokkal rendelkező, gombamód növekvő, jószándékú, de vitatható hozzáértéssel rendelkező önjelölt segítők számát csökkentené. De lehetőséget teremtene arra is, hogy a szakmánknak ezt a kifejezetten szép területét az edukációhoz és a diagnosztikához értő segítők által visszavezessük a szakmailag ellenőrizhető területek közé. Valamint talajt biztosítana a terület valóban szakmai jellegű kutatásához, ellensúlyozandó a jelenlegi, bulvár-színvonalú cikkek által uralt helyzetet. Továbbmenve a terület diagnosztikája speciális kereteket is kíván, több szempont egyidejű jelenléte nehezíti meg, hogy valamely módszer keretei között lehessen elvégezni azt. Sajátos helyzet, hogy egyént és párt egyaránt érinthet az anamnézis, ami önmagában is sajátos etikai szabályozást követel meg. A továbbirányítás gyakori szükségessége valamint az edukációs jellegű beavatkozás pedig a terapeuta részvételének módját teszi sajátossá, mely szintén ellenőrzést és speciális oktatást igényel, csakúgy, mint maga az edukáció sajátos és speciális ismeretanyaga.

 

 

Rövid történeti háttér

 

A szexualitás megváltozott felfogása a XIX. Században fokozott tudományos érdeklődéssel járt együtt, amely elméleteket inspirált és kutatások számára nyitott teret (pl. Kinsey, Masters és Johnson, Hite). Az 50-es években a rendszerszemlélet bázisán kialakult a családterápia, miközben Masters és Johnson párok szexuális életét vizsgálhatta. A családterápia keretet teremtett arra, hogy egynél több kliens egyidejű jelenlétében dolgozhasson a segítő. A párok szexuális életének vizsgálata pedig arra, hogy jobban megismerjük a szexualitás természetét, nem csupán elméleteken keresztül, s nem csupán metafóraként tekintve azokat. Az analízisben a tárgykapcsolati fókuszok a preödipális szakasz megfigyelését helyezték új megvilágításba és a szó előtti tartomány jelentőségére hívták fel a figyelmet. A modern narratív irányzatok szintén tudatosítják a narratív-szelf kialakulását megelőzően létező reprezentációs formákat. Az egészségpszichológia

Mindezen elméleti hátterek talaján jött létre a szexuálterápia mai formája

 

Szomato

Pszichoszomatikus

Tánc

Autogén tréning

Kognitív

Dinamikus

egészségpszichológia

 

 

A családterápiás megközelítéssel szemben a szexuális tünetek esetén bizonyos esetekben kifejezetten kontraindikált a szexuális tünetet a párkapcsolat metafórájaként tekinteni. Az anamnézis felvétele bizonyos esetekben igényelheti az egyes felek külön-külön interjúztatását. A pszichoedukációs elemek sok esetben kontraindikáltak az olyan terápiás módszerekkel, ahol a terapeuta egyenrangú szerepe különösen fontos vagy a pár a saját problémájának szakértőjeként szeretné tekinteni. A bio-pszicho-szociális megközelítés valamint a szomati-pszichés és a pszichoszomatikus tünetképzés speciális ismerete elengedhetetlen a területen, csakúgy, mint a szexualitás anatómiai, élettani és alkalmazott medicinájának ismerete. A fétisek felismerése és a kezelésükről való döntés igényli az egyén vagy pár felkészítését és edukálását, melynek végeredményeként a klinikai szintet el nem érő , de különleges vágyak esetében adott esetben segítséget kereshetnek azok elfogadásához, kapcsolaton belüli megértéséhez és kezeléséhez. Ez szintén igaz a hyperszexualitás jelenleg szakmai körökben kevéssé ismert esetében, amikor a diagnózisnak meg kell előznie a kezelés megválasztását.

 

A tünet felajánlása

 

A tünet összetettsége és összeférhetetlensége bizonyos terápiás keretekkel – megkívánja a „háziorvosi” szerepkör beiktatását, csakúgy, mint az alternatív gyógyászat ellenőrizhetetlen, de egészségügyet mellőző és drasztikus jelenléte e területen.

 

 

A tünet összetettsége – több irányzat magyarázata, megoldhatja

 

Speciális settings

 

Két kliens egyidejű jelenléte

– Speciális titoktartás

– A módszerek speciális alkalmazásának szükségessége